Konference Fórum pacientů vždy otevírá významná témata, jimž se pak NAPO v následujícím roce věnuje a snaží se docílit kýžených změn. Vloni jsme takto na naší konferenci nastolili otázku zavedení zásilkového výdeje léků na předpis, jehož první návrh právní úpravy nyní finišuje ministerstvo zdravotnictví, nebo nutnost změny zákona o reklamě na léky, kde jsme se během roku účastnili připomínkového řízení. Letošní témata, na kterých hodláme dále pracovat, úzce souvisí s Pacientskou vizí zdravotnictví 2035, kterou jsme v úvodu 3. Fóra pacientů představili.
Cesta pacienta – hledejme neefektivity a zbavme se jich
Programové bloky konference Fórum pacientů se hlouběji zabývaly vybranými částmi Vize. První byl zaměřen na cestu pacienta jako klíčový nástroj pro zvyšování kvality zdravotní péče. Mapování cesty pacienta však dosud není za tímto účelem dostatečně využíváno. Systematicky zpracovaná cesta pacienta dnes existuje pouze u omezeného počtu diagnóz. Přitom analýza dat o vykázané péči umožňuje sledovat pohyb pacientů systémem a identifikovat oblasti pro optimalizaci. Porozumění cestě pacienta má významné dopady nejen na zlepšování terapeutických postupů a úhradových mechanismů, ale přináší benefity všem zúčastněným stranám ve zdravotnictví.
V panelové diskuzi zaznělo, že pro mapování cesty pacienta není podmínkou mít zpracované doporučené terapeutické postupy, které se navíc mohou různě proměňovat. Přestože NIKEZ a ministerstvo zdravotnictví pracují na standardech péče, z pohledu pacientských organizací je prioritou vlastní definice optimální cesty pacienta a identifikace oblastí vyžadujících zlepšení. V čem tedy bude NAPO své členské organizace podporovat? Aby se aktivně zapojily do vytváření popisu cesty pacienta a spolupracovaly přitom s odbornými zdravotnickými pracovníky, aby vyhodnocovaly dostupná data o poskytované péči a zjišťovaly u svých pacientů dopady léčby na ně i jejich rodiny. Důležité je důsledně sledovat, jak se mění kvalita života.
Kvalita zdravotních služeb – pacient má právo znát data
Přestože se elektronizace zdravotnictví a EHDS staly mantrou současnosti, stále ještě zaznívají obavy v souvislosti se zveřejňováním dat o zdravotních službách. Přežívají názory, že některá data, nebo chcete-li informace, o kvalitě a dostupnosti zdravotních služeb by neměla být zpřístupňována veřejnosti. Výsledkem je situace, kdy klient banky má kompletní informace o hypotéce, kterou si bere, ale pacient si dodavatele zdravotních služeb vybírá zcela naslepo.
Panelisté a panelistky konference Fórum pacientů, ale i samotné publikum, oprávněnost snah o regulaci zpřístupňování dat vyvrátili. Pacient má právo rozhodnout se, zda při výběru nemocnice upřednostní blízkost místu svého bydliště nebo odbornost týmu, který o něj bude pečovat. Cílem NAPO proto v následujících měsících (a letech) bude spolupráce se všemi stakeholdery na tom, aby data a informace o kvalitě, dostupnosti a celkovém výkonu zdravotnictví byla zveřejňována uživatelsky přívětivým způsobem. Tak, aby se zveřejňování objektivních indikátorů a nastavování ukazatelů kvality zdravotních služeb účastnily i pacientské organizace a měly v procesu rovnoprávné postavení.
Pacientská perspektiva do správních rad pojišťoven patří
V posledním bloku konference Fórum pacientů jsme diskutovali o zapojení pacientů (pojištěnců) do řízení zdravotních pojišťoven. V Pacientské vizi zdravotnictví 2035 jsme formulovali očekávání, že pacienti se budou podílet na řízení zdravotních pojišťoven formou přímé účasti v jejich správních radách. Panelisté a panelistky ve shodě tuto myšlenku rozvíjeli – kvalifikovaní zástupci pacientů (pojištěnců) by měli zapojit nejen do činnosti správních rad oborových a zaměstnaneckých pojišťoven, ale i do práce správní rady největší zdravotní pojišťovny VZP.
Důvody jsou zřejmé: pacienti jsou hlavními uživateli zdravotních služeb, a proto by měli mít možnost ovlivňovat rozhodnutí, která se týkají dostupnosti, kvality a efektivity poskytované péče. Jako členové správních rad by mohli přímo hájit zájmy pojištěnců a zajistit, aby jejich potřeby a očekávání byly při rozhodování zohledňovány. Pacienti totiž mohou přinést do správní rady dlouhodobou perspektivu, která se zaměřuje na udržitelnost a kvalitu péče. Politici a političky se ve správních radách často soustředí na krátkodobé ekonomické cíle, zatímco pacienti by mohli prosazovat zohlednění dlouhodobých dopadů rozhodnutí na zdraví populace.
Vzhledem k tomu, že zdravotní pojišťovny spravují veřejné finance, je důležité, aby tyto prostředky byly využívány efektivně a přinášely maximální prospěch pojištěncům. Pacienti ve správních radách mohou přispět k tomu, aby rozhodnutí reflektovala potřeby pacientské komunity a dbala na efektivní a smysluplné využívání těchto prostředků. V následujícím (volebním) roce se tedy zaměříme na podporu zastoupení pacientů ve správních radách pojišťoven a prozkoumáme způsoby, jak pro zástupce pacientů získat jejich důvěru.