Odeslali jsme dopis ministru průmyslu a obchodu Jozefu Síkelovi, v němž ho žádáme o přehodnocení postoje jeho úřadu k novelizaci zákona 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, kam spadá regulace reklamy na léky a zdravotnické prostředky. Současná podoba zákona je zastaralá a naprosto nevyhovuje podmínkám dnešního světa. Proto jsme se s NAPO rádi s ministerstvem zdravotnictví zapojili do meziresortního připomínkového řízení. Jenže MPO připomínky ministerstva zdravotnictví nezohlednilo, a to z pouhých procesních důvodů. Věříme, že se ještě najde cesta, jak zákon o reklamě novelizovat užitečně a zodpovědně, aby všem zúčastněným stranám včetně pacientů a pacientských organizací začal dobře sloužit.
Regulace reklamy na léky potřebuje aktualizaci
Současná podoba zákona o reklamě brání pacientským organizacím v samém základu jejich práce – edukaci a budování zdravotní gramotnosti. Potřebujeme pacientům sdělovat informace o nových léčivých přípravcích a zdravotních prostředcích, organizovat webináře odborníků pro naše členy a vnášet pacientský pohled na odborné kongresy. Při tom všem ale těžce narážíme na limity současné regulace.
Svět se velmi změnil. Všichni mají přístup k internetu, informace se šíří obrovskou rychlostí. Proměňuje se vztah pacient – lékař směrem k partnerství a společné zodpovědnosti. Jenže aby pacient mohl být lékaři skutečně partnerem, nesmí být držen v nevědomosti a nesmí mu být bráněno v přístupu k informacím. Takovým pojetím současná verze zákona o reklamě na léčivé přípravky a zdravotnické prostředky lidi pouze nahání do rukou dezinformátorů. Pacientské organizace potřebují mít možnost proti dezinformacím ve zdravotních tématech bojovat. Nesmí přitom ale mít ústa zalepená zastaralým zákonem.
Informace za účelem edukace není reklama
Pokud je současným trendem vést občany k zodpovědnosti za vlastní zdraví a k účasti na zdravotní péči formou doplatků, není vhodné, aby jim stát jedním dechem omezoval právo na informace. Informativní sdělení o konkrétním léku, jeho vedlejších účincích či o nové léčebné terapii šířené za účelem edukace by nadále nemělo být považováno za reklamu. Pokud pochází z důvěryhodného zdroje, pacienta neohrozí.
Neměňme regulaci reklamy na léky až ve Sněmovně
V NAPO jsme připraveni napnout veškeré síly, aby tak dlouho očekávaná novelizace zákona o reklamě neskončila u pouhé kojenecké výživy. Jsme si ale vědomi toho, že budou-li změny v oblasti regulace reklamy na léky a zdravotní prostředky prosazovány prostřednictvím poslaneckých pozměňovacích návrhů, výsledkem nejspíš bude chaotická a nedomyšlená verze zákona. Její následné legislativní ladění bude mnohem náročnější, než když by MPO nyní v meziresortním připomínkovém řízení přijalo důsledně promyšlené a poctivě odpracované úpravy od ministerstva zdravotnictví, připravené včetně důvodové zprávy.
O vývoji situace se zákonem o reklamě vás budeme dále informovat.