V rámci projektu zaměřeného na zlepšení přístupu ukrajinských uprchlíků ke zdravotní péči v ČR jsme v úterý 22. srpna uspořádali kulatý stůl, jehož se zúčastnili zástupci a zástupkyně neziskovek pracujících s ukrajinskými uprchlíky, pacientských organizací, agentur OSN i ministerstva zdravotnictví. Představili jsme jim výsledky našeho průzkumu, který mapoval, jak se Ukrajincům podařilo zapojit do českého systému veřejného zdravotního pojištění. Následně zúčastnění sdíleli zkušenosti, jaké problémy ze zdravotní oblasti jejich ukrajinští klienti a klientky nejčastěji řeší.
UKRAJINCI V ČR – PROBLÉMY V OBLASTI ZDRAVÍ
Opakovaně zaznělo, že je pro pacienty složité zajistit si potřebné zdravotnické pomůcky (nejčastěji invalidní vozík), protože humanitární dávka nepokryje jejich cenu. ČČK a UNICEF v červenci spustily program finanční pomoci pro ukrajinské rodiny s dětmi s postižením.
Častým problémem je zajištění tlumočení při lékařském vyšetření, protože někteří lékaři odmítají pacienta přicházejícího bez tlumočníka přijmout. Doprovázení k lékaři se proto stává velmi využívanou službou neziskových organizací.
Řada ukrajinských dětí nemá pediatra. To přináší potíže i v tak banálních situacích, jako je potřeba lékařského potvrzení pro kurz plavání. Bez něj se dítě nemůže školní aktivity zúčastnit.
Pro Ukrajince bez lékaře byly sice zřízeny UA Pointy, ale dle praktické zkušenosti neziskových organizací obvykle ošetřují jen akutní případy. Rodič přicházející s dítětem, které potřebuje očkování, nebo pacient s žádostí o recept nebývá přijat. Pochvalu za skvělou práci s vyčleněním hodin pro dětské pacienty získal UA Point v FN Motol.
Záměrem NAPO je využít shromážděné informace a podněty při hledání cest, jak naše zastřešující pacientská organizace může pomoci neziskovkám pracujícím s Ukrajinci při řešení záležitostí ze zdravotní oblasti.
